VILLKOR

PRISER
Samtliga priser är angivna i Svenska Kronor (SEK), inklusive moms. Priset som gäller är det som finns angivet på hemsidan den dag beställning görs.
 
ALLMÄNT
Leveranstid är normalt 1-3 arbetsdagar. Under rea- och kampanjperioder kan leveranser ta något längre tid än normalt.
Skulle bara en del av ordern finnas levererar vi det som finn och meddelar dig.
Är du under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att handla hos oss.
Vi reserverar oss för slutförsäljning samt för eventuella skrivfel på denna webbplats och kan inte heller garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende.
Alla falska beställningar och försök till bedrägerier polisanmäls.
 

FRAKT & LEVERANSVILLKOR
Alla ordrar över 300 kr levereras fraktfritt. För ordrar under 300 kr är frakten 49 kr.
 
Din försändelse skickas med DHL och du hämtar ditt paket på närmaste utlämningsställe - Service Point-ombud. När paketet har skickats från oss får du ett mail med sändningsnummer så att du själv kan följa din försändelse. När paketet har ankommit till utlämingsstället får du en avisering om detta. Om du har uppgett ett mobilnummer när du gjorde beställningen skickas aviseringen som sms. Om du inte har uppgett ett mobilnummer får du avisering per mail. Var noggran när du uppger dina kontaktuppgifter. Vi ansvarar ej för problem som uppstår p.g.a. felaktigt angivna mail-, telefon-, eller adressuppgifter.
När du har bekräftat din order får du en automatisk orderbekräftelse till din mail. Om du inte får någon bekräftelse kan du börja med att kika så att mailet inte har hamnat bland dina skräpmail/spam. Om inte, är det viktigt att du hör av dig till oss så att vi kan undersöka felet och fortsättningsvis kan komma i kontakt med dig.
 
HÄMTA SJÄLV
Du kan välja att själv hämta varorna i vår butik på Folkungagatan 85 i Stockholm. Öppettider Ons-Fre 12-18, och Lördag 12-17. Så fort dina varor finns klara för hämtning kontaktar vi dig via e-post, alternativt SMS eller telefon.
 
ÅNGERRÄTT
Du har ångerrätt 14 dagar från att du mottagit varan, förutsatt att du inte använt varan samt att den returneras i oskadat skick.
 
Vid retur eller byte av varor betalar du själv returfraktkostnaden och vi återbetalar inte eventuell fakturakostnad (vid betalning med Klarna). Om det däremot rör sig om en reklamation på grund av skadad vara eller att vi levererat fel vara återbetalar vi dig samtliga fraktkostnader samtidigt som vi återbetalar det du lagt ut för varan. Vi följer Konsumentköpslagen och Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
RETURFRAKT
Om du behöver returnera en vara, kontakta oss på info(at)tamburstore.se så skickar vi en returfraktsedel till dig. Kostnaden för returfrakten är 75 kr inom Sverige, och dras av vid vår återbetalning till dig. Observera att det är du som kund som har ansvaret för att varan kommer tillbaka till oss. Spara kollinummer så att paketet kan spåras.
Det går även bra att kostnadsfritt returnera varan genom att lämna den i vår butik på Folkungagatan 85 i Stockhom



ÅTERBETALNING
Vid utnyttjande av ångerrätten återbetalas varuvärdet minus kostnad för returfrakt och eventuell fakturakostnad enligt ovan.




BETALNINGSALTERNATIV
Klarna Checkout Genom Klarna Checkout erbjuds du olika betalsätt efter att du har bekräftat ditt köp i kassan. Faktura är förvalt men du kan givetvis ändra betalsätt till kortbetalning eller direktbetalning via bank.




KLARNA FAKTURA
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.
•    Få alltid hem varan innan du betalar
•    Betalningstid - alltid 14 dagar
•    Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
•    Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
•    Ladda ner dina fakturor från klarna.se
•    Möjlighet till delbetalning
Inga avgifter tillkommer. Om betalningen uteblir tillkommer dock en påminnelseavgift om 60,00 kr samt dröjsmålsränta om 25.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.
Klarna AB, organisationsnummer SE556737-0431




REKLAMATION
Om din produkt har gått sönder på grund av tillverknings- eller materialfel, kontakta oss på info(at)tambursthlm.se Reklamationer godtas ej för fel orsakade av slitage eller felaktigt bruk. För att verifiera att du köpt produkten hos oss eller hos någon av våra auktoriserade återförsäljare ber vi dig alltid bifoga kvitto på köpet.
 
Bifoga även bilder med hög kvalité, samt förklara anledningen till din reklamation.
 
Vid godkänd reklamation ersätter vi dig med en ny identisk vara eller återbetalning av kostnaden för varan.




TRANSPORTSKADOR
Är paketet och/eller innehållet skadat när du får det, anmäl det genast på platsen. Har du öppnat paketet och upptäcker skada så kontakta oss.
 
EJ UTHÄMTADE PAKET
Paketet ligger hos utlämningsstället i 14 dagar. Om vi får tillbaka paket som inte lösts ut, debiterar vi dig för samtliga kostnader som uppstår, för närvarande 75 kr.




PERSONUPPGIFTER
Enligt lag måste vi be dig samtycka till att vi behandlar uppgifter om dig. Alla uppgifter som lämnas till oss eller som vi får del av när du besöker vår sajt kommer att behandlas av Tambur i egenskap av personuppgiftsansvarig. Informationen kommer att användas i syftet att vi vid köp ska kunna fullgöra våra åtaganden mot dig. Tambur kommer aldrig att låta en tredje part använda dina personuppgifter i marknadsföringssyfte om du inte själv godkänner detta. Du har rätt att efter begäran få ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna ska rättas eller raderas.
 
INTEGRITETSPOLICY
Vi på Tambur / Scandinavian Design Factory AB värnar om din personliga integritet och eftersträvar en hög nivå av dataskydd. I denna integritetspolicy förklarar vi hur vi samlar in och använder din personliga information. Här beskriver vi även dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande. Det är viktigt att du förstår vår integritetspolicy. Vid frågor angående vår integritetspolicy kan du kontakta oss på info@tamburstore.se
Scandinavian Design Factory AB, organisationsnummer 559021-0729, Folkungagatan 85, 116 22 Stockholm, är ansvarig för de personuppgifter som vi behandlar
VILKA PERSONUPPGIFTER HANTERAR VI?
Kunduppgifter som exempelvis namn, adress, e-postadress, telefonnummer, personnummer (vid kreditköp), ordernummer, köpinformation och betalningsinformation.

VAD ANVÄNDS PERSONUPPGIFTERNA TILL?
Enligt GDPR får personuppgifter endast samlas in för ”särskilda, uttryckligt angivna och berättigande ändamål.” Personuppgifterna får sedan inte behandlas på ett sätt som är oförenligt med dessa ändamål. Dessutom måste man också ha stöd i dataskyddsreglering för att hantera personuppgifter, ett sådant stöd kallas för rättslig grund.
För att vi lagligen ska få behandla dina personuppgifter krävs det att någon av följande grunder är uppfylld:
• behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig,
• behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra en rättslig förpliktelse som vi har (dvs om vi har en legal skyldighet att göra något enligt en annan lag),
• behandling är nödvändig för berättigande intressen hos Tambur / Scandinavian Design Factory AB och att dina intressen av skydd för dina personuppgifter inte väger tyngre (intresseavvägning)
eller
• i specifika fall, efter att du har lämnat ditt samtycke till just den behandlingen.

För att vi ska kunna tillhandahålla våra produkter till dig behöver vi behandla och hantera dina personuppgifter. Nedan följer exempel på för vilka ändamål vi behandlar dina personuppgifter och med vilken rättslig grund vi gör detta.




ÄNDAMÅL – FÖR ATT KUNNA HANTERA BESTÄLLNING OCH KÖP
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna hantera din beställning och köp, för att kunna leverera dina produkter, hantering av din betalning, för eventuellt kreditupplysningsändamål och för att kunna hjälpa dig vid frågor rörande ditt köp.
Laglig grund – Fullgörande av köpeavtalet. Denna insamling av dina personuppgifter krävs för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden enligt köpeavtalet. Om uppgifterna inte lämnas kan våra åtaganden inte fullgöras och vi kan tvingas därför neka dig köpet.

Lagringsperiod – Till dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och för en tid om 36 månader därefter i syfte att kunna hantera eventuella reklamationsärenden.
ÄNDAMÅL – FÖR ATT KUNNA FULLGÖRA FÖRETAGETS RÄTTSLIGA FÖRPLIKTELSER
Nödvändig hantering för uppfyllande av företagets rättsliga förpliktelser enligt lagkrav, domslut eller myndighetsbeslut (t.ex. bokföringslagen, penningtvättslagen eller reglerna om produktansvar och produktsäkerhet.

Laglig grund – Rättslig förpliktelse. Denna insamling av dina personuppgifter krävs enligt lag. Om uppgifterna inte lämnas kan vår rättsliga skyldighet inte fullgöras och vi tvingas därför neka dig köpet.

Lagringsperiod – Till dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och så pass länge som lagen kräver.

ÄNDAMÅL – FÖR ATT KUNNA HANTERA KUNDSERVICE OCH REKLAMATIONSÄRENDEN
Kommunikation och besvarande av eventuella frågor till kundservice (via telefon eller i digitala kanaler, inklusive sociala medier).
Utredning av eventuella klagomål- och reklamationsärenden.

Laglig grund – Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att hantera kundservice och reklamationsärenden.

Lagringsperiod – Till dess att kundserviceärendet har avslutats.

HUR SAMLAS UPPGIFTERNA IN?
De uppgifter som vi har om dig är de som du själv lämnar till oss vid köptillfället.
Vi samlar även in uppgifter genom att våra webbsidor använder så kallade "cookies" som samlar in information på och från din webbläsare. Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats informeras om användning av cookies. När du besöker vår webbplats sparas så kallade cookies på din dator. Dessa används bland annat för att hålla reda på vilka varor du lagt i varukorgen och om du inte har cookies aktiverat i din webbläsare kommer du inte kunna genomföra ett köp. Om du har inaktiverat cookies kommer du dock fortfarande kunna surfa runt på vår webbplats.

HUR LÄNGE SPARAS UPPGIFTERNA?
Vi sparar aldrig personuppgifter längre än de behövs för respektive ändamål. Se mer om de specifika lagringsperioderna under respektive ändamål.

TILL VEM KAN UPPGIFTERNA KOMMA ATT LÄMNAS UT?
I de fall det är nödvändigt för att vi ska kunna erbjuda våra produkter delar vi dina personuppgifter med företag som är s.k. personuppgiftsbiträden för oss. Ett personuppgiftsbiträde är ett företag som behandlar informationen för vår räkning och enligt våra instruktioner t.ex. gällande transporter, betallösningar, och IT-tjänster. När dina personuppgifter delas med personuppgiftsbiträden sker det endast för ändamål som är förenliga med de ändamål för vilka vi har samlat in informationen. Vi kan även lämna ut uppgifter till myndigheter och räddningstjänst vid behov.

Vi delar även dina personuppgifter med vissa företag som är självständigt personuppgiftsansvariga. Att företaget är självständigt personuppgiftsansvariga innebär att det inte är vi som styr hur information som lämnas till företaget ska behandlas. Självständiga personuppgiftsansvariga som vi delar dina uppgifter med är statliga myndigheter, logistikföretag och företag som erbjuder betallösningar.

VAR BEHANDLAR VI DINA UPPGIFTER?
Vi strävar alltid efter att dina personuppgifter ska behandlas inom EU/EES och alla våra egna IT-system finns inom EU/EES. Ett undantag är våra nyhetsbrev som hanteras av Mailchimp i USA. Mailchimp håller samma höga skyddsnivå som inom EU/EES och följer Privacy Shield. Du kan om du vill enkelt avregistrera dig från nyhetsbrevet via en länk i nyhetsbrevet.

DINA RÄTTIGHETER
Rätt till tillgång – Du har rätt att kostnadsfritt få information om vilka personuppgifter om dig vi behandlar (ett så kallat registerutdrag). Begäran om sådant utdrag ska göras skriftligt och vara undertecknad av dig. Specificera gärna de kategorier av uppgifter du vill ha tillgång till. Om vi av någon anledning inte kan uppfylla dina önskemål, kommer vi lämna en motivering till dig.

Rätt till rättelse – Du kan begära att dina personuppgifter rättas ifall uppgifterna är felaktiga. Inom ramen för det angivna ändamålet har du också rätt att komplettera eventuellt ofullständiga personuppgifter.

Rätt till radering – Vi sparar dina kunduppgifter i 36 månader efter du har fått din leverans för att kunna fullgöra våra skyldigheter gällande reklamationsrätt. Därefter anonymiseras de förutomdå vi enligt lag är skyldiga att spara dem under en längre tid (exempelvis enligt bokföringslagen).

Rätt till begränsning av behandling – Rätten till begränsning gäller bland annat om du anser att personuppgifterna är felaktiga och har begärt rättelse. I sådana fall kan du även begära att vår behandling av dina personuppgifter begränsas under tiden personuppgifternas korrekthet utreds.

Rätt till invändning – Du har rätt att invända mot den behandling av dina personuppgifter som vi gör med stöd av intresseavvägning. I så fall behöver du specificera vilken behandling du invänder mot. Om dina personuppgifter behandlas för direkt marknadsföring har du alltid rätt att när som helst invända mot behandlingen.

BOLAGSINFORMATION
Scandinavian Design Factory AB / Tambur
Folkungagatan 85, Stockholm
Org Nr 559021-0729