Banner

Vi har träffat Josephine Blix och Louisa Hammarbäck, grundarna av de Svenska sängklädesföretaget Midnatt som lanserades 2017.

#1

Hur kom ni på idén med att starta ett eget sängklädesmärke?

Vi tyckte att det fanns ett glapp mellan de allra billigaste och de dyraste sängkläderna och kände att Sverige saknade ett medvetet varumärke som gör genomtänkta, snygga sängkläder i en prisklass som tilltalar många. Svenskt mode är experter på att fylla mellansegmentet med intressanta alternativ. Vi vill göra precis det. Fast med sängkläder. 

Banner

#2

Hur träffades ni, och vad gjorde ni innan?

Vi träffades på jobbet! Vi är båda journalister i grunden och har jobbat ihop på ett par olika magasinsredaktioner, senast på Plaza Interiör där vi var chefredaktör och redaktionschef. Med tiden insåg vi att vi var jobb-soulmates. Att få fortsätta jobba ihop och bygga något tillsammans var en stor anledning till att vi startade eget.

Banner

#3

Vilka är era specifika roller i företaget?

Vi gör ju väldigt mycket ihop, vet inte om det är det mest effektiva men det är så vi funkar. Men Josephine är bäst på text och bild och Louisa på siffror så där blir det ändå naturliga uppdelningar. Nästan alla beslut från kundtjänst till strategier tar vi tillsammans.

Banner

#4

Vad är de största utmaningarna med att starta och driva företag, och hur hanterar ni dessa?

Den största utmaningen är att ha råd och det har vi fått hjälp med på olika håll. Annars är det väl att våga köra på, satsa och inte oroa sig för mycket. Det är vi ganska bra på båda två, i alla fall om vi får göra det tillsammans och liksom kan hjälpa varandra.

Banner

#5

Vad anser ni skiljer Midnatt från andra sängklädesvarumärken på marknaden?

Midnatt är först på marknaden med att erbjuda sköna ekologiska sängkläder med hög modegrad till överkomliga priser.

Banner

#6

Till sist, hur ser drömmen ut med verksamheten, var är ni om 3-5 år?

Vårt mål är att bygga ett stabilt och framgångsrikt företag med en schyst organisation i alla led som ger oss en trygg inkomst men också friheten att forma jobbet efter livet. Vi är redan idag det enda egna företagarna vi själva känner som inte jobbar orimligt mycket räknat i antal timmar; för oss kommer tid med familjen alltid vara viktigare än pengar.

 

SHOP MIDNATT